Search

Google

čtvrtek 22. července 2010

22.07.2010 - tepelná stabilita II

Dnes byl opět ukázkový den pro měření teplot a vliv ZVT na vnitřní teplotu. Interiér se přes noc otevřenými okny ochladil na cca 19°C a přes den venkovní teplota vystoupala na 32°C.

22.07.2010

Popis oblastí grafu :
A - větrání interiéru přes otevřená okna
B - pravidelné větrání pomocí VZT v intervalu 1hod. Přívodní vzduch ochlazován pře ZVT.
C - teplota interiéru překročila 24.5°C. Aktivována cirkulace vzduchu a ochlazování přes ZVT.
D - slunce zapadlo za okolní kopce. Větrání pomocí otevřených oken.

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
Mmohl by jste mi prosím napsat přibložnou cenu domu? Plánuji v budoucnu stavět dřevostavbu o podobné podlahové ploše.

Jana Šilarová, Martin Šilar řekl(a)...

Dobrý den, přibližná cena je 3,2M. Ale upozorňuji, že hodně věcí jsme si dělali svépomoci.

Unknown řekl(a)...

Zdravím,děkuji za sdílení zajímavého projektu energeticky efektivního domu. Pokouším se o něco podobného, i když tedy poněkud amateréštějšího (:
Velmi by mě (a jistě i další) zajímaly následující věci:

(1) Máte prosím někde zhodnocenou energetickou bilanci za celý rok (12 měsíců - třeba od dubna do března)? Tedy hlavně mě zajímá celková spotřeba energií v kWh nebo v Kč. V aktualitě k 1.1. jsem našel pouze půl roku.

(2) Jakou máte spočtenou energetickou náročnost budovy - za rok v kWh a při nejnižší teplotě (např. -20°C) v kW?

(3) Jaké byly náklady na vzduchotechniku - kolik materiál a kolik práce? (stačí mi odhad na x5tis Kč)

(4) Odhadnete prosím, kolik 10x tis Kč, nebo % z ceny stavby stálo to, že je pasivní (ve srovnání s "obyčejným" RD stejné velikosti)? Kolik % z těchto vícenákladů pokryla dotace, kterou jste dostal (po odečtení režie - tedy těch posudků samozřejmě).

(5) Na jakou teplotu v interieru topíte v zimě (+-)?

(6) Psal jste, že v létě, když bylo teplo, jste snižoval večer teplotu otevřenými okny - nešlo by to bez toho s pouhým použitím vzduchotechniky?

(7) Je znát v místnosti "průvan" při normálním použití vzduchotechniky - v zimě na vytápění (předpokládám - nebo máte ještě podlahovku?) a v létě na větrání

(8) Sám mám problém s vlhkostí interieru:

(8.1) Zaujalo mě, že jste si sestavil vlastní vlhkoměr,protože ty levné komerční byly nespolehlivé - mám stejný problém: co jste prosím použil jako převodník z vlhkosti a jaká byla výstupní veličina (U,i,C,f nebo střída)? Jak jste ho pak okalibroval? Doporučil byste ho?

(8.2) Jak snižujete vlhkost v obdobích, kdy je venku stejná vlhkost i teplota, takže větrání nepomáhá? (toto jaro, toto léto, loňské léto apod.)

(9)Zaujaly mě teplovodní kolektory se sklonem v úhlu 90° - jistě jste takový sklon volil po důkladném zvážení a zřejmě kvůli většímu zisku mimo letní měsíce - zvažoval jste sklon 75° nebo 60° a pokud ano, tak proč jste ho nepoužil? To by mělo být efektivnější než 90° i mimo letní měsíce (mám podobné zadání)

(10) Dočetl jsem se také, že uvažujete o kamnech na dřevo pro ohřev TUV někde mimo dům - pročpak jste nezvolil použití krbových kamen pro ohřev vzduchu někde uvnitř domu (jistě i tato varianta byla).

(11) Z fotek jsem pochopil, že nemáte dům na základové desce, ale že podlahu i v přízemí tvoří dřevěný rošt - to kvůli tepelné izolaci nebo to má i jiné výhody?



Jestli jste to už někde psal a já to přehlédl,tak se omlouvám.

S pozdravem Robert Koblížek, Slatiňany

Jana Šilarová, Martin Šilar řekl(a)...

ad(1) Bohužel nemáme. Do domu jsme se nastěhovali v říjnu roku 2009. Ale určitě něco takového zveřejním. Nejspíše tedy až opět ke konci roku 2010.

ad (2) Normovaná výpočtová teplota je pro naše území -15°C a měrná roční teplota na vytápění je 13,73 kWh/m2.rok
viz další údaje z výpočtu http://pasivnidum.blogspot.com/2010/02/15022010-zadost-o-dotaci.html

ad (3) Vzduchotechniku jsem si celou dělal sám, akorát jsme nechali udělat projekt a nakoupili VZT jednotku s regulací, IZT, solankový výměník, tvarovky a kanály jsme nechali dělat u klempíře. Na zaregulování jsme si pozvali technika od ATREi. Cena za materiál cca 250000,-

ad (4) O dotaci jsme zatím jenom požádali. Zatím nic nemáme :-)
Těžko se to odhaduj9 v9dce nakaldy jelikož jsme nikdy jinou dřevostavbu nestavěli a náš záměr přiblížit se k EPD byl již od počátku.

ad (5) cca 21°C

ad (6) Určitě ano, ale trvalo by to poněkud déle, jelikož maximální větrací výkon ventilátoru je cca 300m3 za hodinu. Vnitřní objem domu je nějakých 550m3.

ad (7) Se zapnutou VZT na maximální výkon vůbec nelze mluvit o průvanu. U vyústek a pod dveřmi cítíte proudění vzduchu, ale to je vše. Ne podlahové vytápění nemáme.

ad (8) Je pravda, že v zimním období se u nás vlhkost pohybovala mezi 55-70% tj zvýšená hodnota. Hodnot 30% jak se uvádí u jiných dřevostaveb jsme nedosahovali.

ad (8.1) K měření teplot a vlhkosti jsem používám I2C čidla. Ta jsou již kalibrována a výstupní hodnoty jsou v digitální podobě. (teplotní čidlo DS1324, vlhkostní čidlo FOST02)

ad (8.2) Přiznám se že kromě zimního období vlhkost neřešíme. Pokud se pravidelně větrá není důvod k obavám.

ad (9) Sklon 90° jsem volili ne tak pro větší zisky v zimním období, ale spíše ke snížení přebitků v období letním. Což se zatím daří. Každopádně jsem se inspiroval v článku http://www.tzb-info.cz/t.py?t=2&i=2773

ad (10) Uvnitř domu se obáváme přehřátí interiéru. Proto jsem zvolili kamna mimo obytný prostor.

ad (11) Ano je to také z důvodu tepelné izolace. Piloty byly levnější, rychlejší a nemusí se dělat radonový průzkum. No a až přijde velká voda, tak proteče a dům snad zůstane stát :-).